Върни се горе

УВАЖАЕМИ МИНИСТЪР ВАЛЕК,

УВАЖАЕМА КОМИСАР КИРИАКИДУ,

УВАЖАЕМИ КОЛЕГИ,

 

На първо място, бих искал да отправя благодарност към Чешкото председателство, което успешно изпълни ролята на „честен и неутрален посредник“ и в Брюксел, и в Женева.

Ситуацията със свръхизлишъка от COVID-19 ваксини вече е изключително сериозна. От месеци алармираме и очакваме помощ от Европейската комисия. Предложения за решения са изпращани в множество писма, две от които - на министрите на здравеопазването на десет държави членки на Европейския съюз, сред които е и България. Нека подчертая: касае се за публичен ресурс, който следва да бъде разходван отговорно и рационално. Още по-наложително е това, като се имат предвид извънредните обстоятелства в  настоящата тежка социално-икономическа ситуация: военният конфликт в Украйна, енергийната криза и инфлацията.

Фармацевтичните компании получиха безпрецедентни финансови и регулаторни стимули по време на COVID-19 кризата, и достъп до целия пазар на Европейския съюз - пазар от 500 млн. души. Нашето легитимно очакване е в настоящата форсмажорна ситуация компаниите на свой ред да проявят разбиране и да прекратят производството на огромни количества ваксини, за които липсва търсене.

Считаме, че натискът върху правителствата да продължават да закупуват ваксини за COVID-19 и през следващите няколко години, ще генерира обществено напрежение и ще рефлектира негативно върху имиджа на всички: Европейската комисия; производителите, здравните министри. Всички ние сме за една разумна и отговорна към нуждите на обществото здравна политика: нека го докажем заедно!

В този контекст, по първия въпрос отново подчертавам, че до Европейската комисия вече са изпращани конкретни предложения. Нуждите ни са напълно задоволени, складовите възможности - изчерпани, нужда от нови доставки няма. В настоящата вече ескалирала ситуация за нас има само две разумни решения: прекратяване на договора с Pfizer или драстично намаляване на количествата. Правителствата следва занапред да поръчват само реално необходими количества, при заплащане след извършени доставки, без планиране на ваксини за следващи години. В случай че не се договори никое от предложените две решения, България очаква Европейската комисия да изкупи излишните ваксини.

Обръщам внимание, че вече говорим за ваксини, които подлежат на бракуване от момента на доставка. Това е много сериозен репутационен и финансов риск, който ще трябва да се сподели от Европейската комисия – упълномощен преговарящ от името на държавите членки. Нашето очакване е Европейската комисия да защити по-категорично исканията ни.

В допълнение, призоваваме Европейската комисия да отхвърли претенциите за допълнителни плащания на компанията AstraZeneca или да поеме отговорност, ако тази цел не бъде постигната.

В контекста на втория въпрос, считаме, че липсва основание за продължаване на настоящия общ подход. Вярвам, че Европейската комисия е способна да улесни приключването на процеса без повече финансови щети за националните бюджети. Занапред доставките на лекарствени продукти следва да се организират самостоятелно от всяка държава членка.

Не възразяваме да бъдат организирани общи търгове за нуждаещите се държави членки, но сме против генерирането на натиск за участие на всички държави членки, свързан с неоправдана бюджетна тежест.

Сключването на договори за лекарствени продукти следва да бъде ръководено от наличието на потребности и реално търсене. С тревога следим подход, при който тези процедури се отклоняват от традиционната логика на търсене и предлагане, но и от установените правила, и вместо това на тях гледа като на застрахователни събития.

Благодаря за вниманието!

Сподели в: